Krater.jpg

01/01/12

Wysokiej rozdzielczości fotografie krateru Aristarchus odsłaniają wnętrze skorupy Księżyca 01-01-12 LROC News Wired Science

Jednostka orbitująca wokół Księżyca (Lunar Reconnaissance Orbiter) należąca do NASA i nadzorowana przez Arizona State University sfotografowała krater Aristarchus w północnej cześci widocznej połowy Księżyca przelatując na wysokości około 25 km nad jego powierzchnią (wysokość dwukrotnie większa niż pułap komercyjnych samolotów). Krater ma głębokość około trzech tysięcy metrów i powstał 450 mln lat temu w wyniku uderzenia asteroidu, które odsłoniło wnętrze skorupy. Fotografia obejmuje cały profil zbocza a jej rozdzielczość umożliwia rozpoznawanie obiektów o wielkości pół metra.

Krater znajduje się na północny zachód od morza Oceanus Procellarum (Ocean Burz), które stanowi najbardziej rozległą na Księżycu pokrywę bazaltową. Sąsiaduje też z Wyżyną Aristarchus o skomplikowanej i niewyjaśnionej budowie geologicznej. Wcześniejsze fotografie wykonane za pomocą teleskopu Hubble'a wykazały obecność ilmenitu (FeTiO3). Ilmenit ma wysoką zawartość tlenu, co jest ważne z punktu widzenia przyszłych wypraw kosmicznych. Badania wnętrza krateru mogą przyczynić sie do wyjaśnienia pochodzenia skał granitowych na Księżycu.

Zdjęcie po prawej stronie dostępne dzięki NASA/GSFC/Arizona State University. Kliknięcie przekierowuje do zdjęcia o wysokiej rozdzielczości na stronie Lunar Reconnaissance Orbiter Camera, NASA.