01/12/11

Marcowe trzęsienie ziemi w Japoni spowodowało poziome przesunięcie skorupy o 50 metrów 01-12-11 Scientific American przez Geology.com

row_japonski.GIF

Trzęsienie ziemi w Japonii z 11 marca 2011, które spowodowało awarię reaktora atomowego w Fukushimie (zachodnie wybrzeże Japonii) miało natężeniu 9 stopni w skali Richtera w okolicach Rowu Japońskiego. Pomiary satelitarne oraz ich porównanie z mapami dna oceanu z 1999 roku, wykazały przesunięcie płyty ochockiej, na skraju której znajdują się wyspy Japonii o 16 metrów w pionie i o 50 metrów w kierunku południowo wschodnim, czyli w kierunku Rowu Japońskiego i płyty pacyficznej. Rów Japoński jest miejscem, w którym płyta pacyficzna podsuwana jest pod płytę ochocką. Dokładniejsza analiza wykazała, że wschodnie wybrzeże Japonii przesunęło się o 5 m na południowy wschód, dno morskie położone dalej od brzegu przesunęło się o 15 do 30 m na południowy wschód, zaś skorupa w pobliżu rowu przesunięta została o 50 m. Zdaniem Toshiya Fujiwary, jednego z badaczy zjawiska, takie zróżnicowane przesunięcie w kolejnych punktach wskazuje na to, że w sumie to płyta ochocka pomiędzy wybrzeżem a rowem uległa rozciągnięciu.