Cementacja

Cementacja (ang. cementation) to jeden z procesów należących do diagenezy, który polega strącaniu substancji mineralnych w porach osadu prowadząc do jego lityfikacji i redukcji porowatości.

medium.jpg

Najczęstszymi substancjami cementującymi są węglany i krzemionka, choć rolę cementu mogą także pełnić skalenie, tlenki żelaza, piryt, anhydryt, zeolity i inne. Spoiwa węglanowe to głównie kalcyt, rzadziej aragonit, dolomit i syderyt.

Wczesna cementacja może zachodzić już w początkowych fazach diagenezy (w trakcie eodiagenezy) i zależy od charakteru środowiska sedymentacyjnego i składu chemicznego osadu. W środowiskach redukcyjnych charakterystyczne jest spoiwo pirytowe, natomiast w utleniających tlenki żelaza. W środowisku morskim może dojść do strącania węglanów lub krzemionki.

Późniejsza cementacja (w trakcie mezodiagenezy) jest zależna od warunków pogrzebania osadu, chemizmu wód porowych i składu mineralnego osadu.

Zdjęcie po prawej stronie przedstawia wejścia do podziemi wydrążonych w słabo scementowanym piaskowcu należącym do triasowej grupy Sherwood Sandstone (depozycja w środowisku fluwialnym) pod zamkiem w Nottingham, Anglia. Korytarze były drążone za pomocą łopat i innych ostrych narzędzi od czasów średniowiecza (przejścia podziemne, lochy i piwnice do składowania żywności) i przebiegają pod całym centrum miasta powodując liczne tąpnięcia. Ze względu na łatwość drążenia w odsłonięcia piaskowca są także wkomponowane w stare budynki, mury itp.

Literatura

Larsen, G., Chilingar, G.V. 1967. Diagenesis in Sediments. Elsavier
Larsen, G., Chilingar, G.V. 1983. Diagenesis in Sediments and Sedimentary Rocks. Volume 2, Elsevier