Diageneza

Diageneza (ang. diagenesis) to zespół procesów fizycznego i chemicznego przekształcania osadów, który rozpoczyna się w chwili zdeponowania osadu, choć następuje głównie po jego przykryciu przez młodsze osady.

Etap diagenezy wyznacza ilość nadkładu. Diageneza obejmuje procesy przebiegające przy względnie niskich temperaturach (poniżej 300 st. C) i ciśnieniu. W początkowym okresie diagenezy (eodiagenezie) dochodzi do przemian biologicznych (np. powstawania bioturbacji) oraz wczesnej cementacji. W środowisku morskim diageneza jest poprzedzona przez halmyrolizę. Główne procesy diagenetyczne (mezodiageneza) związane są z lityfikacją. William Grabau w 1913 zdefiniował lityfikację jako następujących pięć procesów (Larsen, Chilingar 1967):

  • utwardzenie/krzepnięcie (ang. congelatation, w tym odwodnienie osadu)
  • krystalizację (w przypadku węglanów i soli)
  • kompakcję
  • cementację
  • rekrystalizację (w przypadku węglanów i soli)

W wyniku lityfikacji dochodzi więc do zmniejszenia porowatości osadów (w przypadku piasku z 30-50% do 10-20%), reorientacji składników szkieletu ziarnowego. Dodatkowymi procesami diagenetycznymi są (1) dyferencjacja, (2) autigeneza (tworzenie minerałów autigenetycznych) oraz (3) metasomatoza.

Dyferencjacja diagenetyczna to proces różnicowania składu chemicznego w obrębie osadu, który prowadzi do tworzenia konkrecji. Metasomatoza diagenetyczna to doprowadzanie substancji chemicznych do osadu przez płyny i zastępowanie minerałów pierwotnych przez wtórne w wyniku wymiany jonowej. Gdy dostarczana jest krzemionka, proces jest określany jako sylifikacja, zaś w przypadku magnezu zastępującego wapń w kalcycie jest to dolomityzacja. Zastępowanie węglanów przez węglan żelaza to syderytyzacja. Fosforytyzacja to wypieranie węglanu wapnia przez fosforany. W wyniku bardzo powolnego tempa procesów diagenetycznych i wczesnej cementacji osadu, minerały autigeniczne jedynie częściowo zastępują pierwotne minerały.

Przy wzroście głębokości pogrzebania, na skutek wzrostu ciśnienia i temperatury, mezodiageneza może przejść w procesy metamorficzne. Ostatnia faza (telodiageneza) jest związana z tektonicznym wynoszeniem skał, erozją nadkładu i ich odsłonięciem na powierzchni. Dochodzi wtedy do utleniania, rozpuszczania cementu węglanowego (wtórna porowatość), zamiany minerałów ilastych. Procesy diagenetyczne w takich warunkach przechodzą stopniowo w procesy wietrzeniowe.

Literatura

Larsen, G., Chilingar, G.V. 1967. Diagenesis in Sediments. Elsavier
Larsen, G., Chilingar, G.V. 1983. Diagenesis in Sediments and Sedimentary Rocks. Volume 2, Elsevier
Polański A. 1988. Geochemia i surowce mineralne. Wydawnictwa geologiczne