Tekstura skały osadowej

Tekstura skały osadowej (ang. sedimentary rock texture) to zespół cech skał osadowych lub luźnego osadu dotyczących charakteru jej składników (np. ziarn).

W skałach okruchowych obejmują one (1) uziarnienie (wielkość ziarn i stopień wysortowania), (2) kształt (kulistość) i obtoczenie ziarn, (3) sposób ich ułożenia (np. imbrykacja): orientację, upakowanie, w gruboziarnistych osadach także ilość matriks (szkielet ziarnowy zwarty lub rozproszony). Dodatkowo może też być uwzględniony (4) stopień zwietrzenia skały oraz (5) jej kolor. W przypadku skał osadowych o charakterze krystalicznym (np. wapieni) podawana jest wielkość kryształów.

Pierwotna tekstura jest wynikiem procesów sedymentacyjnych i dlatego jest stosowana w interpretacjach mechanizmu transportu i środowiska depozycyjnego. Wysortowanie, obtoczenie oraz skład petrograficzny osadu wskazują na jego dojrzałość teksturalną. Pierwotna tekstura może zostać zmodyfikowana w wyniku diagenezy.

Obok składu mineralnego, tekstura skał (a także ich struktura) decyduje zarówno o ich właściwościach fizycznych (np. porowatość, przepuszczalność hydrauliczna), jak i mechanicznych osadu (np. podatność na upłynnienie, wytrzymałość na ścinanie).

Literatura

Gradziński, R., Kostecka, A., Radomski, A., Unrug, R. 1986. Zarys sedymentologii. Wydawnictwa Geologiczne