turbidites.jpg

Turbidyt

Turbidyt (ang. turbidite), to osad spływu grawitacyjnego o charakterze turbulentnym, czyli prądu zawiesinowego obejmujący piaskowce o frakcjonalnym uziarnieniu przewarstwione z osadami drobnoziarnistymi (np. pelagicznymi lub hemipelagicznymi).

Termin prąd zawiesinowy (ang. turbidity current) został wprowadzony w 1938 roku przez Johnsona, który zdefiniował go jako "przepływ wzburzonej i mętnej wody". Termin turbidyt, czyli osad prądu turbidytowego wprowadził w 1957 roku Kuenen. Modelem facjalnym turbidytu jest sekwencja Boumy z 1962 roku. Osady turbidytowe są wiązane ze środowiskiem stożków podmorskich z lokalizowanych u podnóża skłonów kontynentalnych. Turbidyty są bardzo trudne do odróżnienia od konturytów.

Zdjęcie po prawej stronie przedstawia sylurskie (landower) warstwy turbidytowe: piaskowce szarogłazowe przewarstwionych z iłowcami i mułowcami grupy Aberystwyth Grits w Clarach Bay, Aberystwyth, Walia. Zdjęcie dostępne dzięki uprzejmości Geraint Thomas-Howard Jenkins.

Literatura

Bouma, A.H. 1962. Sedimentology of some Flysch Deposits: A Graphic Approach to Facies Interpretation. Elsevier, Amsterdam.
Miall, A.D. 1989. Architectural elements and bounding surfaces in channelized clastic deposits: note on comparison between fluvial and turbidite systems. In: Sedimentary Facies in the Active Plate Margins, 3-15
Shanmugam, G. 2002. Ten turbidite myths Earth-Science Reviews 58, 311– 341